VEDTÆGTER

Vedtægter for Nybøl Jagtforening

§ 1

Foreningens formål er at søge vildtbestanden bevaret og forøget ved alle hertil tjenlige midler, såsom udøvelse af hensynsfuld jagt, indførelse af særlige, forøgede fredningstider, anskaffelse af levende vildt til blodfornyelse, vinterfodringer, bekæmpelse af krager, skader og andet for vildtet skadelige dyr, samarbejde med tilgrænsende jagtforeninger eller personer til fremme af vildtets sag, tilplantning af gamle mergelgrave o.l. til erstatning af remiser, såfremt sådanne ikke findes i fornøden mængde, forfølgelse af krybskytter og at udvide kendskabet til jagtlovgivningen, vildtet og den sikkerhedsmæssige behandling af skydevåben mv., eksempelvis ved studiekredse, jægerkurser og flugtskydning m.v.

§ 2

Kun personer der er bosiddende i Nybøl samt lodsejere eller lignende, der har jagt (jord) i Nybøl og nærmeste omegn kan blive eller være medlem af foreningen.

Bestyrelsen kan til enhver tid optage nye medlemmer, når disse er lodsejere eller lignende med jagt (jord), der skønnes at være relevant for foreningen, dog skal det forelægges på generalforsamlingen til efterretning. Bestyrelsen afgør om der kan optages nye medlemmer og i givet fald hvor mange. Nye medlemmer, der ikke er lodsejere, optages af generalforsamlingen ved almindeligt flertal. Ved afstemning kan hvert medlem påføre sin stemmeseddel højst det antal navne som bestyrelsen har fastsat kan optages. Den eller de der har flest stemmer kommer herefter til afstemning enkeltvis.

Udmeldelse af foreningen skal ske skriftligt til formanden med 3 måneders varsel til en 1. januar.

§ 2 A

Personer, der er bosiddende i Nybøl samt lodsejere eller lign., der har jagt (jord) i Nybøl og nærmeste omegn, og som er medlem af foreningen, kan efter anmodning ved beslutning på generalforsamlingen tillades fortsat medlemskab af foreningen trods fraflytning fra Nybøl, eller mistet jord (jagt). Generalforsamlingen tager stilling til fortsat medlemskab på førstkommende generalforsamling efter fraflytningen eller mistet jord (jagt). Beslutningen er ikke endegyldig, men kan omgøres ved stemmeflertal på en efterfølgende generalforsamling. Afstemning foretages, såfremt et medlem tilkendegiver ønske herom til formanden med et varsel i henhold til vedtægternes § 5.

§ 3

Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen. Den årlige generalforsamling afholdes i første kvartal, dog tilstræbes sidste fredag i februar, og indvarsles med mindst 10 dages varsel gennem brev til hvert medlem. Ekstraordinær generalforsamling afholdes når bestyrelsen bestemmer det, eller når mindst 1/3 af de ordinære medlemmer, dog mindst 5, skriftligt begærer det hos formanden, alt under indvarsling som foran nævnt. Enhver generalforsamlingsbeslutning bortset fra vedtægtsændringer træffes efter almindeligt flertal.

§ 4

På den ordinære generalforsamling vælges bestyrelsen for 3 år ad gangen. Den skal bestå af mindst 3 medlemmer, hvoraf mindst 2 skal være lodsejer eller dennes repræsentant. Bestyrelsen konstituerer sig selv. Bestyrelsens formand kan, om bestyrelsen finder det mest praktisk, tillige vælges som kasserer. Den ordinære generalforsamling fastsætter det årlige medlemskontingent under hensyn til det til enhver tid til Danmarks Jægerforbund gældende kontingent, og træffer bestemmelse om, hvorledes foreningens midler skal anvendes efter forslag fra bestyrelsen. På den ordinære generalforsamling vælges tillige 2 revisorer for 2 år ad gangen til at revidere regnskabet. Dette fremlægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse.

§ 5

Forslag til forandringer i, eller tillæg til vedtægterne skal indgives skriftligt til formanden senest 8 dage før den ordinære generalforsamling, på hvilken forslaget skal forelægges og kan vedtages med mindst 2/3 af stemmerne.

§ 6

Beslutninger inden for bestyrelsen træffes ved almindeligt stemmeflertal. Kort forinden hver jagtsæsons begyndelse træffer bestyrelsen beslutning om ekstraordinære fredningstider for de forskellige vildtarter. De bestemmelser der er gældende for den kommende jagtsæson skal bekendtgøres på bedst mulig måde indenfor foreningens interesseområde.

Bestyrelsen har ret til at ekskludere et medlem af foreningen, dog skal spørgsmålet om eksklusion forelægges generalforsamlingen til endelig afgørelse.

§ 7

Ethvert medlem af foreningen bør angive al ulovlig jagt, herunder jagt uden jagttegn, for bestyrelsen og være behjælpelig med at tilvejebringe de til sagens pådømmelse fornødne beviser.

§ 8

Foreningen er tilsluttet Danmarks Jægerforbund, og medlemmerne har herved erhvervet alle de i Danmarks Jægerforbunds love og bestemmelser angivne medlemsrettigheder. Til Danmarks Jægerforbund indbetaler foreningen det til enhver tid af forbundets repræsentantskab fastsatte kontingent for lokalforeningsmedlemmer.

§ 9

Et medlem der ønsker at blive seniormedlem, skal indgive ansøgning herom til bestyrelsen, som forelægger ansøgningen på den førstkommende generalforsamling. Et seniormedlem har samme rettigheder som almindelige medlemmer, dog har seniormedlemmer ingen stemmeret, kan ikke indbyde gæster på jagt og har ikke ret til at gå på bukkejagt. Seniormedlemmer betaler ikke kontingent til foreningen udover eventuelt kontingent til Danmarks Jægerforbund.

Således vedtaget på generalforsamlingen i Nybøl Jagtforening den 27. februar 2009, og vedtægterne bekræftes herved med bestyrelsens underskrift.

Bo Blume Schmidt         Bent Pawlik      Frank Michelsen                    Jesper Krarup