Vejledning bukkejagt
Retningslinier for bukkejagt i Nybøl Jagtforening 2020
Vejledende retningslinier for bukkejagt i Nybøl Jagtforening  20 20

A)  Praktik – til og med 31. maj:

1.  I forbindelse med riffelindskydningen markeres den plads du ø n sker. Det er ikke muligt at reservere på anden måde. Hvis der er flere som ønsker samme plads har lodsejere forrang til plads på egen jord. Herudover søger parterne selv at nå til enighed, ellers trækkes lod. Pladsen kan holdes i 14 dage. Man er selv ansvarlig for at markere sin plads på reservationstavlen i klubhuset umidde l bart efter indskydningen.

2.  J agtkoordinator   er Frank Michelsen .   Til jagtkoordinatoren indrapporteres  straks  skudte bukke  og bukke, som er skudt til, men ikke fundet . Desuden meddeles det til jagtkoordinator en, hvis man ikke ønsker pladsen mere, men f. eks. gerne ønsker en ny plads .

3.  Hvis man ikke kommer på bukkejagt i 1 uge eller derover (f. eks. på grund af ferie) me d deles det til jagtkoordinatoren, hvorefter pladsen er fri til andre jægere i denne p e riode.

B)  Praktik – fra og med 1. juni:

4.  Tidligere reservationer bortfalder.  Reservation sker  nu  på reservationstavlen i klubhuset.  Man skal være på den reserverede plads dagligt, dvs. hvis man ikke kommer på pladsen inden for 24 timer efter sidste jagt skal reservationen fjernes.

C)  Generelt/afskydningspolitik :

5.  Hvert medlem kan skyde 1 buk indtil bestyrelsen meddeler, at årets kvote er skudt.

6.  Der skydes ikke 1-årsbukke med undtagelse af knopbukke/spidsbukke op til 6 cm  (gnsn begge stænger).  Knop- og disse spidsbukke holdes udenfor den i pkt.  5 nævnte buk. Hvis reglen ikke overholdes medfører det 14 dages karantæne ved efterfølgende års bukkejagt.

7.  Det henstilles at skåne lovende bukke under 3 år (har tynd hals). Medlemmer som ikke har skudt råvildt med riffel kan dog frit vælge buk.

8.  Der kan opsættes skydestiger eller hochsitze ,  forudsat at de opfylder de gældende b e stemmelser herfor ,  og forudsat at lodsejerens tilladelse til opsætningen foreligger.

9.  Har man nedlagt en buk  sørger s kytten  selv for  slagtning /partering .  Hvis man er i tvivl kontaktes et bestyrelsesmedlem, som gerne vejleder.  Bukken lægges i foreningens fryser  i klubhuset Vakuumpa kkes  i 3 fryseposer  (kølle+bov kølle+bov  og  ryg) og in d holdet + dato markeres på posen.  Hals ,  ribben  og indmad  tilfalder skytten.  Skytten kan  købe enten kølle+bov eller ryg fra sin nedlagte buk til kr. 50/kg.  Afregnes straks via M o bilepay med angivelse af det købte.